Help, ik hyperventileer!?

Regelmatig krijg ik cliënten die al een tijd met allerlei klachten rondlopen en zich afvragen of ze wellicht hyperventileren. Dit zijn de mensen die in ieder geval helder hebben dat hun ademhaling verstoord is en dat dit waarschijnlijk een rol speelt bij hun klachten. Een enkele keer komen mensen met spanningsklachten en is de link met een verstoorde ademhaling (nog) niét gelegd.

Het is belangrijk om te beseffen dat bij langdurige spanning de ademhaling vrijwel altijd verstoord raakt. Echter, lang niet iedereen met ademklachten heeft chronische hyperventilatie. De ademhaling kan op velerlei manieren verstoord raken. Daarom spreken we bij ademklachten liever over ‘disfunctioneel ademen’. Bijna uitsluitend door de mond ademen, een continue borstademhaling of een onverklaarbaar gevoel van ademmoeite zijn andere vormen van disfunctioneel ademen.

Moe wakker worden, niet lekker door kunnen ademen, gespannenheid of een opgeblazen gevoel in de buik: het zijn voorbeelden van klachten waarbij de link met een disfunctionele adem helaas vaak niet gelegd wordt. Zo kan je jarenlang rondlopen met vage klachten en je leef- of eetpatroon aanpassen, maar niet echt van die klachten afkomen. Frustrerend.

Laten we eens inzoomen op (chronische) hyperventilatie. Wat is dat nu precies?

Lees meer »

Acht mythes over adem ontkracht

Regelmatig komen cliënten binnen met de opmerking: “Ik adem niet goed”. Mijn wedervraag is dan vaak: “Wat is goed ademen?” Hieruit ontstaan vaak interessante gesprekken en regelmatig leveren deze gesprekken al wat meer ademruimte op.

Misschien heb jij nog nooit bewust stil gestaan bij jouw ademhaling, of heb je juist wel een beeld over hoe goed of verkeerd je ademt. Hoogste tijd om de feiten eens op een rijtje te zetten. Hieronder de acht misverstanden over ademen die ik het vaakst tegenkom in de praktijk.

Lees meer »

Power-power-powernap

Ik ben een fan van powernaps. Zeker in perioden van drukte, stress of slaaptekort. Jaren geleden las ik een stukje over de NASA-powernaps en werd nieuwsgierig. Onze kinderen waren in die periode jong en de nachten vaak onderbroken en kort. Mijn werk vroeg op dat moment meer energie dan ik eruit haalde. Hoe aanlokkelijk was het idee om overdag even te gaan liggen en met energie weer op te staan!

Het kostte me behoorlijk wat moeite om er aan toe te geven, want tjee wat voelde ik me schuldig of slecht: ik had nog zoveel te doen en dan ging ik op de bank liggen?! 

Lees meer »

Ontspannen: nu even niet..?

Inspanning moet afgewisseld worden met ontspanning, dat weet iedereen. Heb je een intensieve of stressvolle tijd achter de rug, dan heb je behoefte aan ‘even helemaal niets’. Aan vakantie, lekker de natuur in gaan of een paar avonden geen afspraken en op tijd naar bed. Tot zover niets nieuws onder de zon.

Maar hoe zit het met de dagelijkse inspanning en ontspanning? Het managen van je huishouden en/of gezin? De verwachtingen rondom werk, van jezelf en anderen? Het hooghouden van alle ballen?

Lees meer »

Herken de signalen van hoge spanning

Veel lichamelijke klachten hangen samen met of worden versterkt door spanning en stress. Dat kan variëren van lichte klachten, zoals af en toe hoofdpijn, tot meer serieuze klachten die je dagelijks functioneren fors kunnen belemmeren. Voorbeelden hiervan zijn slaapproblemen, een continue opgejaagd gevoel, hyperventilatie, paniekaanvallen, nek- en rugpijn of buikklachten.                                                   

Zeker als er langdurig spanning in je lijf is, kan dit klachten geven die je niet direct kunt herleiden. Lastig is dat, niet in de laatste plaats voor ons hoofd, die wil snappen hoe iets komt en het graag zo snel mogelijk op wil lossen…

Lees meer »